tisdag 24 mars 2009

Att uppmuntra drömmar

Blir ibland galen på Mosters sätt att uppfostra och vara med barnen.
Har två exempel på rak arm som jag blivit så fruktansvärt frustrerad över sen jag kom hit till Stockholm.

Ex1: När jag hämtade barnen för att gå på bio så frågar moster Moa (med gulligull röst) vem hon ska hålla i handen heeela tiden? Moa svarar Erika (jag alltså) och Moa får beröm för att hon svarade rätt. Moster vänder sig sedan mot Mathias och höjer rösten och säger, Du hörde det också va Mathias!? Du ska hålla Erika i handen HELA tiden!
Vad hände där? Varför är Moa puttinuttig och Mathias får skäll? Jag har aldrig haft problem med barnen förut och allra minst Mathias. nej ursch ursch för särbehandling!
På väg till bion sa jag att de inte alls behövde hålla mig i handen varje sekund. Bara jag såg dom hela tiden och att dom inte sprang iväg. Jag sa det: man kan gå brevid varrandra eller strax framför. Jag vill inte att ni ska gå bakom mig så jag inte ser er och jag vill inte att ni ska gå för långt fram. Där det kör bilar vill jag att ni ska hålla mig i handen såklart :) Barnen tyckte det var mycket roligare att gå brevid mig när de slapp hålla mig i handen. Vi diskuterade att man kunde minnsan hålla händerna på huvudet, eller rumpan eller knäna osv. detta tyckte barnen var jätte roligt! :) Frihet med gränser är uppskattat.

Ex2: Vi sitter runt bordet och äter, Moster, Mathias, Moa, jag och barnens farmor. Vi pratar allihoppa och Mathias berättar att han vill bli Polis när han blir stor. Moster säger då nej! VA!? Vaddå nej? frågar jag varpå moster svarar att han inte får bli polis för att det är för farligt. Men så kan hon ju inte säga!!!
Jag säger att hon resonerar helt fel och att alla barn vill bli polis när dom blir stora. Moa säger ju att hon ska bli prinsessa, Good Luck whit that! men det stöttar moster och det är så gulligt bla bla bla!!! Jag blir så arg! Man ska väl uppmuntra barnens drömmar! nej gud va arg jag vart. Jag sa det att det är farligt att jobba på Coop också! Hyllorna kan ju minnsan rammla över en! Sär behandling där IGEN! Och vaddå NEJ!? åhhh jag kokar!!!

Ska till moster idag igen, med mamma och syskonen. Hon har rensat även denna dag och hittat saker som jagska ta med mig hem till mamma och lägga upp bland det övriga på vinden som jag ska försöka få upp när jag får hjälp...
Jaja, ska äta lite lunch nu ocksoch sedan vid två tiden kommer Linnea hem med skoltaxin :)

*Kram på er*

2 kommentarer:

Anonym sa...

men du..fick du inte skjuts av svärfar ner nu?? kunde ni inte ha fyllt bilen då så had edu fått upp grejs;-) eller hade han annat:-) bara en tanka jag fick:-D
Annars fär ni väl be ngn med bil ta en tripp o hälsa på er o komma upp med allt:-D så svårt kan de ju inte vara:-D kramkram på er

Nattis sa...

Nej jag fick skjuss till mormor då. har ingen egen nyckel hem till mamma.
Jo men så ska det va nån som har tid och råd...