måndag 23 mars 2009

Dagen

Följde med moster, Marcus och Marcus föräldrar till IKEA. Det var trevligt även om Marcus pappa med sitt alltid så "glada" humör stressade oss igenom butiken. Väl hemma igen åt vi pizza efter att barnen blivit hämtade.
Fick dock en chock på dagis! Jag hämtade nämligen Moa på dagis och då dörren var låst plingade jag på dörrklockan. En dagisfröken öppnade och frågade vem det var som skulle hem. Jag säger Moa och efter en sekund var hon borta igen. En liten stund senare kommer Moa ut till hallen, ensam, och vi börjar klä på oss. Detta är inget jag tänker på då jag tror att moster har ringt till dagis och sagt att det är jag som kommer och hämtar idag. Jag är ju faktiskt ny "hämtare" på detta dagis. Men när vi kommer hem så kommer det fram att moster hade glömt ringa. Då kommer frågan i mitt huvud upp: Vem FAN(!) släpper iväg barn från dagis, med någon de aldrig sett förr, utan föräldrarnas medgivande utan att fråga?! Det betyder ju att vem som helst kan hämta vilken unge som helst!! De följde ju inte ens med Moa ut i hallen/tamburen för att se hur Moa reagerade, om hon kännde mig överhuvudtaget...! Detta påminner mig om hur de bettet sig i fredag!
Då hade Marcus hämtat Moa på dagis och när de kom hem såg moster ett rivmärke på kinden. Hon frågade då Moa vad hon hade gjort på kinden och får till svar att en pojke på dagis rivit henne med en sax... EN SAX I ANSIKTET!! Denna pojke (minns inte namnet) kommer upp varje dag efter dagis om att han varit dum mot Moa eller nån av de andra barnen. denna gång blir moster extra upprörd då det kommit fram till att barnen får ha saxar utan uppsyn. Hon ringer då till dagis och diskuterar med lugn och vanlig röst (vilket är ovanligt) och frågar om det hänt nånting på dagis... Detta blir samtalet:

Moster: Hej det här är Moas mamma
Fröken:Hej hej
Moster: Jag tänkte höra om det har hänt nånting med Moa på dagis idag? Om hon varit ledsen eller liknande?
Fröken: Nej, det har jag inget minne av. Inget av det ovanliga
(Moa har lätt för att bli gnällig om hon inte får som hon vill, Prinsessan! ursch!)
Moster: Nej för hon har ett rivsår på kinden och hon säger att "pojken" rivit henne med en sax i ansiktet...?
Fröken: Ja hon var lite ledsen en stund där minns jag nu, men jag såg inte vad som hände.
Moster: Ja men Moa berättar här att Sara hade sagt till dig vad som hände, efter som Sara suttit vid samma bord.
(Sara är en annan flicka på dagis)
Fröken: Ja men det vart ju bara en lite prick
Moster: Vaddå bara en liten prick? och då är det okej att dom har saxar utan uppsyn eller? Och det är verkligen ingen prick, det är en repa över kinden. Varför berättar ni inte det här för Marcus när han kommer och hämtar henne då?
(Det var ingen prick utan ett rivsår från kindbenet och ner till början av hakan)
Fröken: Nu tycker jag att du överdriver
(VA?!)
Moster: Va? Vaddå överdriver. jag vill ju veta vad som händer på dagis, om nån är dum mot Moa så vill ju jag veta det, och det här namnet kommer ju upp varje dag så jag tycker ju att man borde informera föräldrarna att man har detta problem på dagis så man kanske förstår mer när barnen berättar om det här barnet VARJE dag...
Fröken: Nu tycker jag att du anklagar oss! Moa kan också vara dum mot de andra barnen ibland.
Moster: Men det vill jag ju OCKSÅ veta. Jag måste ju veta om Moa är dum så jag kan tala om för henne och möta det problemet med henne så hon förstår att man inte får göra så.
Fröken: Ja men det var inte så jag menade

Efter det minns jag inte allt som sas, men det var flera gånger dagisfröken nekade till att de behövde berätta allt, och att moster bara överdrev och förstorade upp detta. Förstår inte riktigt hur det där dagiset drivs... Börjar bli orolig vart framtiden är på väg. Snart skickar man väl sms så skickar dom hem småbarnen själva :S nej ursch! Jag ska minnas veta vad som händer med mitt barn på dagis när den tiden kommer. Det är en förälders rätt att veta om nånting hänt eller om ens barn gjort nått mot ett annat barn. Skulle de skicka hem mitt barn med nån de inte känner igen eller utan mitt eller Andreas medgivande skulle jag få spader! Även om det är JAG som glömt att ringa om detta. Då tar man väl reda på om föräldrarna vet om detta?! nej ursch ursch!!

jaja, mormor skjussade hem mig och en kasse med handukar och liknande som jag fått av moster och så åt jag och mamma lite mackor och varm dryck till sen middag. Ska nog lägga mig snart :)

*Kram på er*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja man kan ju börja fundera... olivers dagis fungerade bra men det känns faktiskt ännu bättre hos dagmamma, om man nu har sån tur som vi, och hittar en stjärna! du kommer att få tid på dig att känna efter vart och hur du vill göra. Däremot skulle jag ha anmält dagiset till MINST deras chef och ännu hellre dennes chef... KRAM

Anonym sa...

uscha..bara ryser av tanken..tänk om de inte var ngn som kom o tog ngt barn..vad gör dem då? kommer dem tycka att föraäldrarna överdriver då åxå. nä,gör en amnälan och ta tag i pojkens föräldrar åxå. Hoppas ni har fotat märket för vidare handlingar osv. Kram på er.