fredag 22 augusti 2008

En liten kopp

Tänk vad bra det är med en kopp.
Man kan ha vatten, kaffe, te, choklad, blommor, soppa och massa saker i en kopp.
Och tänk dig en jätte kall dag, du kommer hem och är alldeles blöt och kall.
Då tar du fram din lilla kopp.
Din underbara kopp, som kan vara i vilken färg eller form som helst.
Den kan vara blå, grön, rosa, vit, terrakotta, eller blommig kankse.
Den kan vara av porlin eller av keramik.
Och när man är så där blöt och kall, så blir den där koppen din bästa kompis.
Du håller dina frusna fingrar tätt om koppen och den delar med sig av sin värme.
Och koppen är så god och luktar så gott.
Du behöver inte börja dricka riktigt än, bara ha dina läppar mot kanten.
Gud så god koppen är.
Sen så dricker du försiktigt det varma inehållet.
Det där varma blir så mycket godare när det kommer från en kopp.
Sen finns det ju stora koppar och små koppar.
Det finns tjocka koppar och tunna koppar.
Det finns koppar med ett öra och det finns med två.
Det finns koppar med fat och utan.
Koppen är en bra vän.
Den passar perfekt i handen när man håller om den.
Koppen står där i skåpet och väntar tills den behövs.
Den smakar och värmer lika gott varje gång.
har du på sista tiden tänkt på hur fin din kopp är?
Koppen är jätte fin.
Jag har en egen liten kopp.
Men den ligger ner packad i en kartong.
Där väntar koppen på mig tills jag behöver den.
Då kommer den smaka lika gott som jag minns den.
Jag saknar min kopp.
Koppar är bra.

*Kram på er*

Inga kommentarer: